pondělí 9. června 2014

Domácí lučina, jak ji dělá má babička

Když nám babi do telefonu nadšeně líčila, že má skvělý recept na domácí lučinu, ťukaly jsme si s mamkou na čelo. Proč si proboha vyrábět lučinu? Ta z obchodu je přece dobrá. Navíc se to určitě finančně nevyplatí. 

A pak nám ji babička dovezla ochutnat...

My s mamkou se chopily lžiček a začaly ji bagrovat jen tak, bez pečiva. Takže asi tak: je to skvělá věc, můžete si to jakkoli ochutit a vážně byste to měli zkusit...


Co budeme potřebovat:
  • 2x 400ml nízkotučného bílého jogurtu - ale nesmí být zas úplně bez tuku, ideální jsou tak 3-4% (prostě dva velké bílé jogurty)
  • smetana ke šlehání
  • sůl
  • pažitka, jarní cibulka - cokoli na ochucení (nemusí ale být)
  • hrnec a řídké plátno na procedění

Postup: (tak, jak mi ho dala babička)
1. Ingredience dobře promíchat a přecedit přes sepraný - ne moc hustý hadřík / já mám starou sepranou utěrku.

2. Tu dám na hrnec, převážu tak, aby se na ní vešel obsah hmoty / já používám cedník, který vystelu utěrkou.

3. Nechat překapávat 24 hodin. Stačí méně, když v podvečer  "založím", tak druhý den dopoledne hotovo.

4. Je to mňamka, na chleba či na houstičky - posypat třeba šnytlíkem !!

Znáte pojem šnytlík? U nás na severu se používá naprosto běžně. Když jsem ale po Danielovi chtěla koupit šnytlík v květináči v obchodě, koukal na mě jak tele na nová vrata... A než mě docvakl název "pažitka", čelili jsme jazykové bariéře.

TIP: Doporučuju okraje utěrky zagumičkovat kolem pokličky. Přeci jen ten hadřík je pak nasáklý odkapávající syrovátkou a pokud jí nechcete mít plnou lednici, je lepší se tomu vyhnout.



TIP2: V hrnci vám pak zbude syrovátka. Někdo ji pije, někdo používá na pečení chleba. Není to nic nezávadného, udělat s ní proto můžete cokoli...

Na jaká další netypická označení potravin narážíte?

Dobrou chuť!


Lucie

Žádné komentáře:

Okomentovat